- Za loňský rok Češi utratili rekordní částky v obchodech vzniklých nejčastěji v obývacím pokoji, tedy v přímém prodeji kosmetiky, čisticích prostředků či vitaminů.
- Navzdory dokumentům o šmejdech Češi tento způsob nakupování využívají stále více. Oproti celosvětovému průměru tento byznys v tuzemsku vzrostl dvojnásobně.
- Český trh má navíc v přímém prodeji ještě rezervy, co se týče prodeje techniky, prodeje šperků či vybavení domácností.
To znamená, že za kosmetiku či třeba vitaminy od kamarádky, která zastupuje některou z velkých firem, jako je například Oriflame, čeští zákazníci utratí ročně 6,8 miliardy korun. Pro představu: znamená to, jako by si každá žena u nás, včetně čerstvě narozených miminek, při průměrné ceně 300 korun za krém loni koupila čtyři krabičky zkrášlovacích produktů.
Skutečná čísla však budou mnohem vyšší. Jak totiž upozorňuje Lenka Mrázová z české Asociace osobního prodeje, statistika vychází jen z čísel, která se shromažďují za členy asociace. Což je v Česku jen desítka firem a nepatří sem například světově významný Avon a další podobné firmy.
„Ani se nedá odhadnout, kolik peněz a kolik lidí se pohybuje v prostoru mimo asociace. Na to čísla neexistují,“ říká Lenka Mrázová. I na zlomku firem, které data poskytly, je znát, že jde o rostoucí byznys, který jen načas přibrzdila ekonomická krize před šesti lety.
Lidí, které živí domácí prodej tváří v tvář, jsou stovky tisíc
Z výsledků průzkumu Světové federace přímého prodeje dál plyne, že tržby členských společností přímého prodeje dosáhly v roce 2016 celosvětově výše 182,6 miliardy dolarů. Přímým prodejem se přitom zabývalo více než 107 milionů přímých prodejců. V Česku dosáhl obrat společností 6,8 miliardy korun a prodeji se u nás věnovalo více než 288 tisíc lidí.
Přestože v Česku osobní prodej roste, mezi hlavní trhy, kde se odehrává 80 procent celosvětového obratu těchto firem, patří Spojené státy, Čína a Jižní Korea. V Evropě činil obrat přímého prodeje 36,5 miliardy dolarů a mezi pětici největších trhů patří Německo, Francie, Anglie, Itálie a Polsko.
KOLIK LIDÍ A PENĚZ SE TOČÍ V PŘÍMÉM OBCHODOVÁNÍ
Obrat (v miliardách korun)
Rok – Obrat
2012 – 5,9
2013 – 5,9
2014 – 6,4
2015 – 6,4
2016 – 6,8
Počet – prodejců
Rok – Počet lidí
2012 – 255 000
2013 – 247 000
2014 – 276 000
2015 – 277 000
2016 – 288 000
Nárůst prodeje v roce 2016
Česko: 6,8 %
Svět celkem: 3,1 %
Co se u nás nejvíc prodává:
kosmetika (41 %)
spotřební zboží a výrobky pro domácnost (26 %)
doplňky stravy a wellness produkty (25 %)
Zdroj: WFDSA, Světová federace přímého prodeje
Údaje se týkají jen firem sdružených v české Asociaci osobního prodeje.
Itálie drží ještě jeden primát, a to v počtu mužů, kteří se tomuto byznysu věnují. „Zatímco běžné statistiky říkají, že se přímému prodeji věnují především ženy, pro které jde o vítaný přivýdělek na mateřské dovolené, kdy navíc neztrácí sociální kontakty, tak mužů, kteří se obchodu věnují, je jen pět procent. A to ještě v oborech, které patří mezi technické – tedy třeba prodej vysavačů a dalších spotřebičů do domácnosti. I proto tady Italové výrazně převyšují statistiky co do počtu mužů prodejců,“ říká Lenka Mrázová. U nás má podle ní poměrně vysoké procento zastoupení mužů i celosvětový lídr osobního prodeje, firma Amway.
Co do tržeb vítězí Oriflame
Mezi nejprodávanější zboží u nás patří kosmetika, výrobky pro domácnost, jako jsou třeba úklidové prostředky, a pak doplňky stravy a pomocníci při hubnutí. Podle bývalého předsedy Asociace osobního prodeje Miroslava Kopřivy je tu tak další prostor pro firmy, které se zabývají prodejem kuchyňských spotřebičů a doplňků do domácnosti, oděvů či šperků.
Co do tržeb v Česku zřejmě vede firma Oriflame, která letos slaví padesáté výročí vzniku. Její obraty u nás překračují miliardu korun. Češi navíc, stejně jako lidé ve většině ostatních zemí dávají přednost intimnějšímu způsobu prodeje – na miniparty nebo jen tváří v tvář s kamarádkou –, než aby vyrazili na velkou prezentační show.
„Bylo znát, že filmové dokumenty o šmejdech se v číslech prodejů odrazily. Lidé byli opatrnější. Nicméně našimi členy jsou jen ty firmy, které se zavážou, že budou dodržovat přísný etický kodex, pořádají pro své lidi pravidelná školení a to, jak o ně pečují, a tím i o vztahy se zákazníky, se odráží na současných rostoucích prodejích,“ míní Lenka Mrázová. Členy české asociace jsou vedle Oriflamu a Amway i firmy jako Herbalife, Just či Mary Kay.
(Zdroj – Hospodářské noviny – 7.7.2017)
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!